Dilemma

3 Comments

Semalam memang mama x buka klinik..malam off mama,malam yang mama sentiasa nantikan untuk bersama Arep dan Ajim..baca surah-surah pendek dan tafsirnya skali,supaya menjadi peringatan pada kita yang lupa..

Tapi hari ini, lebih tepat malam ini mama agak kalut dengan patient yang banyak urgent dan cemas silih berganti perlu dirujuk ke hospital..yang sepatutnya mereka terus ke emergency di hospital tapi datang juga ke sini mungkin sebagai pilihan untuk tidak di masukkan ke wad.
Tapiii mama terangkan pada ibu muda ini kenapa anaknya yang belum setahun tu …tercungap-cungap dan enggan menghisap susu sejak semalam perlu dirujuk ke hospital setelah nebuliser yang mama berikan tidak banyak merubah keadaannya.Cuba lihat hidungnya yang kembang kempis, perutnya yang berombak laju bila bernafas dan tegang urat lehernya menghela nafas serta krup krap bunyi dalam dadanya bila bernafas..sign yang mencemaskan tapi ibu muda masih kurang cemas dgn keadaan anaknya..

Pakcik pengidap gout yang sorang ni lagi nampak tenang walaupun katanya kencing berdarah merah sejak 5hari yang lepas..gout selalu kamceng dengan batu karang dalam saluran kencing kan?tapi selalunya sakit bila nak kencing akibat akibat karang pesakit akan meluru laju masuk cemas ke bilik mama untuk meredakan sakitnya…berlaianan dengan pakcik ini yang tenang tenang aja.

‘ Tak sakit pun walaupun kencing pakcik berdarah” bagitau dia.Katanya semalam dah datang tapi kerana klinik tutup dia tunggu hingga malam ni ..Erm Alahaiiii..pakcik setianya.Mukanya nampak pucat,tekanan darah agak rendah, kulitnya berkedut kering letih kelihatan raut wajahnya yang masih cuba disembunyikan dalam senyum tawarnya pada mama.Mengharap mama untuk merawatnya barangkali…

Tapi mama terkedu bila lihat airkencing nya yang pekat dengan darah termasuk ketul-ketul darah beku seperti tumpah darah pempuan haid je dalam bekas yang mama berikan untuk dia isi dgn airkencing tu.

Mama tutup bekas urine@kencing tu kemas-kemas, minta staff masukkan dalam plastik bag dan kemudian berikan pada anaknya yang mengiringinya.

‘ Maafkan saya pakcik tapi saya rasa keadaan pakcik begini perlu pemerhatian yang lebih rapi..saya rasa pakcik perlu ke hospital segera..sebelum pakcik hilang lebih banyak darah lebih baik saya rujuk ke sana’

Rujuk lagi?Why not?..

Tiba=tiba Pakcik seusia ayah menutup mukanya, cebik menangis!Ehhh kenapa pulak ni? Salah kah mama?

‘Pakcik taknak ke spital tu lagi, pakcik benci dgn doktor sana.pakcik yang tua ni diaorang buat endah takendah aje masa pakcik teruk kena cirit birit dulu..dia masuk air kat kecemasan pastu suruh pakcik balik walaupun pakcik taklarat …dktor bagitau xleh masuk wad sebab dalam wad banyak orang sakit nanti takut berjangkit ngan pakcik yang tua ni..hantar pakcik ke spital lain’ pintanya…Laaa.. gitu pulak ke?Hmmmm..

Kalutt!

1 Comment

Selesai Azan Maghrib semalam mama bergegas siapkan diri untuk bersolat sebelum ke klinik semula.Tiba-tiba pintu di ketuk Ajim; ‘mama ada orang nak jumpa kat luar’..bgatau Ajim.

Eh siapa pulak datang di waktu waktu begini?.Abah masih di surau.Risau jugak nak entertain tetamu tak dikenali diwaktu-waktu begini dan tentunya ada hal mustahak ni.

Sambil mengenakan telekung mama bergegas ke luar..dalam samar malam di sinar lampu jalan nampak sekumpulan lelaki dluar pagar.. MPV dipark betul-betul didepan pagar.

Salah sorangnya Ajim kenali, cikgunya…legaaa

“Napa cikgu?” masih curiga.
“Ada kematian.Adik saya.Nak minta doktor tolong sahkan kematiannya boleh?.Jom ikut saya” pinta cikgu.

Alamak..camna ni? malam-malam gini mama kureng suka nak menjelajah rumah orang yang tak dikenali.Jauh sekali nak tumpang kereta mereka pulak ..Bahye!
Pastu yang mati ni masih muda lagi ,umur 40an mati di rumah ..aikk? cam ada yang tak kena je.Terbayang sijil kematian yang pernah mama pernah isi sebelum ini..yang lain no problem tapi sebab- sebab kematian?..Tapi mama hanya perlu sahkan mati atau tidak aje kan? so okeylah.

Tiba-tiba cam ada mentol menyala atas kepala mama ..klik.Dah dapat idea.

“Maaf saya tak boleh ikut sekarang, bagi nombor tepon dan alamat umah pasni saya pergi” jawab mama.

Selesai Maghrib , abah dah balik dari surau ..tasknya nak antar Ajim pergi tuisen pastu hantar mama pulak..pulak tu abah nak cepat sebab ada mesyuarat plak lepas maghrib..Kalutt jadinya.Mama call klinik bagitau lewat sket tiba sebab ada hal..takut patient resah plak menunggu di klinik.

Mujur rumah kematian tak jauh ke pendalaman.Dari jauh nampak mereka dah tunggu di tepi jalan.
Tiba di sana sayup-sayup bacaan Yasin kedengaran.Banyak kereta di luar rumah, yang lelaki berada di luar..dalam rumah kaum wanita ..kebanyakkannya wajah wajah yang mama kenali..patient mama juga…sugul.Mama dibawa ke bilik yang terdapat katil bujang ..terbujur ditutupi kain putih sangat leper sekujur tubuh yang sangat-sangat kurus..hampir tinggal rangka di atasnya.Wajah ibunya dihujung katil tiba-tiba mengingatkan mama pada sesuatu…ramai yang mengintai dari luar bilik..
” Ini anak makcik yang pernah makcik ceritakan pada saya dulu ke?” tanya mama pada ibunya.

Dulu ibu ini pernah bercerita ada anak-anaknya yang menagih dadah..dan ada penyakit pengiring yang selalu kamceng dengan mereka -mereka yang kepingin jadi doktor tak bertauliah ni..HIV…yang kemudiannya menjadi AIDS dan akhirnya mereka tewas kerananya..diusia yang sangat muda.

Setelah mengesahkan kematian ..mama menulis sesuatu atas sekeping kertas minta dibawakan ke balai polis untuk urusan selanjutnya.

” Makcik yang jaganya selama dua bulan dia terlantar sakit..baru 4hari lepas keluar wad sebab batuk-batuk..sejak dua hari lepas dia semakin teruk..” bagitau makcik sambil mengesat airmata dengan hujung lengan bajunya.Kesian makcik..

Masuk yang ini dah dua orang anak ibu ini mati akibat AIDS…

” Makcik, doakan kebaikkan untuk dirinya makcik..mudah-mudahan Allah menerimanya bersih disana selepas terseksa menderita dengan penyakitnya di dunia.mungkin itu sebagai pembersih dosanya.”.

.tutur mama ikhlas walaupun mama tau hancur luluh hati ibu ini bila anaknya terperangkap dalam gejala so’sial’ begitu.

hiburan mendidik jiwa

Leave a comment

Salam kembali..
entry kali ini menarik waalaupun agak terlewat..tapi coba dengar lagu ini dulu..

Kumpulan nasyid Rabbani,Raihan dan Hijjaz merupakan satu nama kumpulan nasyid yang tersohor di Malaysia.Lagu-lagu nasyid mereka bukan hanya sekadar hiburan tetapi juga mendidik jiwa kita yang sekirtanya dapat menghayati bait-bait liriknya.Kebetulan mereka berasal dari kumpulan yang satu iaitu Nadamurni yang kemudiannya memeriahkan industri hiburan dengan lenggok lagu masing-masing .
mama dan kengkawan lama dari peminat nasyid Hijjaz akan mengadakan satu program berjejak kasih yang diberi nama Jalinan SahabatHijjaz .Jadi kalau berminat jom turut serta mengisi hujung minggu dengan program ini:


poster dicipta oleh Along