salamraya2
Raya pertama berakhir di rumah Maksu..cam biasa tiba disana dah nak masuk maghrib ..selesai semayang kami pulun nasi panas2 ngan asam pedas,puyu goreng dan ayaq asam cicah kacang botol@kacang kelisa.eh?cam de javu plak 2 tawun dulupun gini juga kan?

Raya ke2..persiapan open house.Menu meesup,ayam/burger/sosej BBQ dan ABC.
Mama ngan abah ke pasar borong mencari bahan untuk meesup..bestnya sebut je apa senarai yang nak dibeli semuanya ada..harga menakjubkan!namanya pasar borong kan..memang berbaloi.Balik singgah Giant beli sosej dan burger settle..
Rohani ngan suaminya mencari bahan ABC special..jangan lupa buah nau@kantor, kacang besar dan jagung tin
Zam ngan ayah pergi beli daging dan seangkatan dengannya..kelempung,perut untuk resepi gout la tu.

Bila tiba kat umah semuanya dengan tugas masing-masing..zup zap 35 ekor ayam untuk BBQ selesai diperap…sampai ada yang jatuh terlentang dari kerusi bersungguh menyiapkannya..ahahaha..kuah sup seperiuk besar siap dijerang…lobak masin siap dihiris..kacang ABC menggelegak direbus dalam periuk…anak-anak dan sepupu mengangkut meja dan kerusi….semuanya ready sebelum tengahari.

Nak pergi beraya plak umah Pakcik Peli..Pakcik jemput makan tengahari di situ..dalam gembira menerima kami Pakcik takdapat membendung sedih rindukan anak sulungnya yang masih enggan pulang walaupun dihariraya setelah berkeluarga.Dia rindukan cucu sulungnya yang belum pernah dilihatnya lagi..Kenapa keras sangat hatimu nak?Makcik menyeka airmata bila mama minta dia doakan anaknya dilembutkan hati untuk kembali kepangkuannya semula..jangan disumpah anak itu maafkan silapnya..mohon bukakan pintu hatinya untuk kembali mengenang ikatan kasih anak-ibabapa selama ini…Tapi bukan semudah itukan?………..

Pastu ke rumah Ton, anak maksu yang buat open house ..terpaku tengok umah teres yang dia ubahsuai sendiri dengan suaminya..dari menukar jubin lantai hingga ke plaster siling semuanya mereka lakukan sendiri! dan hasilnya menakjubkan kami semua!Hingga terlupa nak menjamah menu hari tu kerana terpesona dengan hasilkerja mereka mengalahkan Eric Leong…Agak-agak kalau jemput anjung seri nak ke mereka datang?ehehe..
umahton3
Ton dan husbannya..betul kata pepatah dimana ada kemahuan di situ ada jalan..dan hasilnya..design foyernya..
umahton2
umahton

Then petangnya semua kembali ke rumah untuk persiapan terakhir open house malam itu..sebelum tu jom nikmati senja di kampung mama..cantik tak?
senja

senja2

malam itu…seperti pasar malam meriah!semua saudara mara berkumpul makan-makan
makan2

abc

ABC antik mesin aiskacangnya..manual guna tangan ja bukan letrik..teringat makan ais kepal yang selalu dibeli selepas balik sekolah dulu-dulu guna mesin ni la jugak.Teruja anak-anak menggunakan walaupun mesin tu suka ‘berlari’ diatas meja yang licin tu..

Dekna dan Ajim bertugas..eh? mana Makteh tekongnya?ehehe
abc

anak-anak yang teruja dengan kehadiran Fimie pelakon Hikayat Putera Syazlan/pengacara nasi lemak kopi ‘o’
kanak2