cuba peratikan kanak-kanak disebelah tu kenapa asyik meragam aje? makan tak mau,minum tak nak,air liur asyik meleleh aje, letak tangan kat dahi rasa cam demam “dedar”( low grade fever) kata maknya..mamanya komplain kat punggung penuh ruam,tapak tangan ada bintik-bintik merah…dan cuba tengok kat tapak kakinya pun mungkin ada cam tu jugak..

Apa ke bendanya ni?
AAAAAAAAAAAA

dsc01018
bintik-bintik di tapak tangan
dsc01029
dan juga di kaki
dsc01020

Inilah rupa sakit tangan ,kaki dan mulut(hand,foot and mouth disease or HFMD).Semenjak dua menjak ni ramai pulak kanak-kanak yang datang begini jangan keliru dengan sakit kuku dan mulut yang menyerang lembu tu pulak ehehe..Ini antara penyakit berjangkit yang perlu dinotifikasikan ke Pejabat Kesihatan Daerah berdekatan untuk di buat pemantauan selanjutnya.
Peksalah anak anda…