kerja tarak
overtime tarak
gajipun tarak..apa mau makan?tokeh suka -suka suruh cuti..kerjapun 3hari saja seminggu.
Hari-hari saya makan satu kpeing roti saja.Lagi 3bulan saya musti balik Bangla.Duit tarak mau bayar tambang..tokeh kata kerja sindiri cari.
Hari-hari kami orang jadi sakit- sakit..

Mana taknya..toke prosok satu kontena hampir 50orang.Kontena takder tingkap..takder kipas..takder lampu.
Mama cuba bayangkan sesak dan semputnya mereka didalam tu.Padan ler dua hari lepas sorang sorang Mat Bangla mengadu kenapa badannya semakin susut sangat..dia tunjuk gambar passportnya masa mula-mula datang dulu..masih tembam pipinya masih hensem macam shah rukh khan..tengok sekarang macam tengkorak berjalan aje..cengkung matanya dah timbul tulang belulang..teruk sangat kerja ke atau dah kebuluran diaorang ni…

Gawat..gawat makin mencengkam.Ramai pendatang yang takder kerja..pastu bosnya main lepas tangan ..melilau biarkan diaorang cari makan sendiri..walaupun diaorang pendatang kena juga ada sifat peri kemanusiaan bila dalam hal hal gini.Dulu masa diaorang diperlukan teruk diaorang disuruh kerja siang dan malam,dah gawat gini jangan biar lepas tak ambik peduli.Takut nanti bila perut dah lapar tak disi ..takdapat kawal diri..bertindak ganas baru nak dipeduli?
Pada pengamatan mama di sini kalau pendatang Bangla, Indon atau India yang bekerja diladang felda lebih bernasib baik..bila sakit dihantar, bil ubat dibayar.Yang kerja kontrak pembinaan dengan toke ‘baba’, ,sakit pengsan demam panas kat kongsi pandai-pandai ler datang sendiri ke klinik..
Pemuda Nepal,Mat Mynmar atau Mat Bangla yang kerja kilang pun sama cam gitu..kurang bernasib baik.Nampak riak muka mereka caam stress aje bila cerita keadaan tempat tinggal dalam kontena yang bersesak sesak tu..pastu kalau lapur kat bahagian kesihatan cam DOSH tu depa peduli ke?Aatau nak suruh Datin Irene Fernandez mai tengok?
Pendedahan Mazidul kat TV3 semalam tak sempat tengok..mungkin camtu gak kot?