pertamakali buat pulut sekaya@serimuka..

pertamakali buat pulut sekaya@serimuka..

“Mak camana nak buat lapis atas pulut sekaya tu supaya jangan keras kematu atau liat?”…tanya mama pada mak suatu hari.Rata rata kat sini pulut sekayanya tak ummph macam mak buat.. lapis atasnya rasa cam banyak tepung aje dari telor.Dan tak lemak manis gitu.Nak cari yang sedap kena balik Kedah la nampaknya.

Bila balik kampung baru baru ini  memang ini yang dicari dulu di PARAM .Pulut sekaya panggilan di utagha atau serikaya@serimuka..memang feberet mama dan abah.

Mak bagitau kena letak telor banyak, sedikitkan tepung jadi mama pun try ler.Blender kulit kayu manis,daun pandan,jintan manis(supaya baunya wangi) ..dengan santan(tapi mama ganti ngan susu cair) then tapis,gula, garam (secubit  je) dan sesudu tepung gandum or tepung beras@jawi serta telor 6biji.Kacau hingga sebati then .tuang atas pulut yang dah dimasak ngan santan dan di tekap leper dalam loyang .Then kukus hingga masak.Senang kan?ehehe ..

Pasni nak cuba resepi kueh akok pulak…alamak mana nak cari loyangnya kat sini?