Sudah lama dah berangan..akhirnya menjadi kenyataan..dulu pernah mama keluh kesah tentang pagar depan rumah yang semak dengan rumput yang merebut berlumba tumbuh dengan bunga bunga mama..akhirnya lalang dan rumput yang menang ..bunga-bunga mama semakin pupus menjadikan pagar depan tiada serinya lagi.Macam ni lah…

Angan-angan mama mengidam nak ada kolam ikan kat tepi pagar tu..nak air pancut yang keluar dari dinding pagar yang akan berderu jatuh airnya ke dalam kolam tu…. sambil tu boleh tengok anak anak ikan ikan berlenggok-lenggok berenang merebut makan…tentu best kannn…

Ada satu kolah ikan dah ada kat halaman tepi umah tu…Kolam kecik tu memang dah jenuh di isi ikan kap tapi si kucing “Kira” dan geng-gengnya selalu mengail dan mengurangkan jumlahnya ikan menjadi sedikit..mama tau deme buat- buat minum air kolam tu pastu ngap! ditangkapnya ikan ikan tu..dah tu rezeki deme..

Malam malam banyak katak katak ong!yang berbunyi sambil menumpang telurnya didalam kolam itu..Anak berudunya lebih banyak dari anak ikan sekarang ini..Tapi tak apa… mama suka irama katak di waktu malam terutamanya bila hujan.Dan kalau boleh… memang ndak sekeliling umah tu penuh ngan kolam ikan walaupun mustahil kan..Tapi tak salah kalau berangan-angan…ye tak?Tapi tak apa selesaikan masaalah rumput dan pagar yang semak kat luar tu dulu…Longkang kat luar yang Majlis Daerah tak buat maintainen tu perlu di tutup dengan simen dulu..

Jadi …kebetulan terjumpa apek yang baiki umah depan; mama tunjukkan pelan yang mama inginkan..dia yakin boleh buat ..pastu tanya abah..dia angguk setuju..jadi taksampai sebulan pagar mama berubah wajah..dah jadi begini…

Dah siap kolamnya pun…Selepas disi dengan ikan ikan kecik kolam ni jadi port untuk jiran dan saudara berkumpul sambil buat terapi kaki……masih jernih airnya lagi sebelum algae membiak nanti..

Hujung minggu lepas ada pasangan pengantin minta izin buat foto session kat depan tu…

Cuma nak maintain kolam tu supaya kekal jernih menjadi susah…Tiba tiba mama dah tahu apa itu biofilter, apa itu Barley Straw( sedang mencari benda ni..tak tau mana nak dapat?)…lupa kejap pasal kek dan muffin..dadih dan kuih tart..ehehee Dan satu lagi…bunga kerak nasi di halaman rumah mama dah mula berbunga harummmm…