Sedang mama menghabiskan kerja di pejabat petang itu tiba tiba dapat call dari casualty hospital yang terletak cuma bersebelahan dengan pejabat mama..”Datang segera anak puan ada kat sini” bayangkan perasaannya kalau tiba tiba dapat panggilan macam tu… dari bilik kecemasaan pulak tu..anak? anak yang mana?…mama tak menunggu jawapan segera berlari turun meluru ke bilik kecemasan.Tiba di pintu emergency room, mama dah boleh mendengar suara jeritan itu..mama kenal sangat suara itu;anak mama ,Azim masa tu baru berusia 3 tahun…Astaghfirullah!

Azim yang terbaring diatas katil itu….'”Tolong doktor! sakit! tolong!”laungnya sekuat hati sambil memekup mata kanannnya yang berdarah.My helper berdiri disebelahnya sambil menangis…Azim enggan melepaskan tangannya dari mencekup mata kanannya itu…enggan membenarkan Pembantu Perubatan berbuat sesuatu untuk matanya… Mama dapat merasakan yang dia di dalam kesakitan yang amat sangat..Mama mengumpul kekuatan memujuk Azim supaya mama dapat memeriksa apa yang berlaku terjadi.Kehadiran mama memberi kepercayaan kepada Azim ..pelan pelan dia membuka tangannya dari matanya yang berdarah itu…Masya’allah! seperti takpercaya dengan apa yang mama lihat…kelopak mata atasnya seperti dikoyak dari penjuru tepi kelopak tengah hingga ke tepi…bergulung kulit kelopak mata itu..meninggalkan mata nya tanpa upper eyelid..bebola matanya Alhamdulillah masih tak terjejas.

“Tersangkut besi buaian adiknya semasa dia main ngan Afidah tadi” My Helper bercerita sambil menangis;Afidah adalah anak jiran sebelah rumah..Mama terbayang besi pencangkuk buaian yang digunakan di rumah.

Berbanding yang lain, mata Azim yang cantik bulat itu sering menjadi teguran…Sejak kejadian itu kelopak matanya terpaksa di bedah sebanyak 2 kali untuk membetulkannya, sekali di Ipoh dan kedua kalinya di HUKM….itu yang terbaik yang dapat dilakukan..meninggalkan sedikit ptosis…itu trauma yang terpaksa dilaluinya 10 tahun lalu.

Hari ini 26 April ,genap usianya 13 tahun ..sudah menjadi anak remaja yang selalu menceriakan kami bila di rumah.riuh bercerita bila balik dari sekolah..tidak banyak karenah…sangat sukakan kanak kanak terutamanya Haikal, Hadif dan si kembar…best friend dan teman tidur adiknya, Arif walaupun kadang kadang suka nyakat Arif yang insectphobia itu…Kalau dapat makan ikan keli goreng rangup masak cabai takpandang belakang…

Dan hari ini besdei Azim yang akan kami sambut (kecuali Along tak ada isk!isk! moga cepat sihat ye) di rumah opahnya…yang berjanji nak buat pulut lemak dengan rendang kicap feberetnya.Ayangnya janjikan puding telur dan mama untuk pertama kali seumur hidup; hari ini buatkan kek coklate moist berpandukan resepi dari internet .

dan Fruit Tartlet( mencuba pertama kali resepi kak liza )…OK tak?

.