Esok cuti sempena sambutan Hari Keputeraan Sultan Perak..bermakna esok anak anak tak ada ko-ko kat sekolah..mama pun nak cuti…dah rindu ngan kampung halaman dan emak ayah  di sana.Dah bagitau abah  hasrat mama..seperti biasa abah pasti sentiasa bersedia di ajak pulang..Petang ni nak bertolak balik .Harap- harap hujan yang lebat itu menjadi rahmat pada kami di jalanan.

Walaupun sebulan lalu kami sekeluarga balik semasa kematian maklong tapi  masa tu semua sibuk dengan urusan kematian dan mak pun masih bersedih dengan kehilangan Long.Tak dapat berbual panjang dengan ayah dan mak tempohari..Bila tengok patient yang uzur datang berjumpa mama entah kenapa hati ini tiba tiba teringatkan mak dan ayah yang dah berusia di kampung…Rasanya tak perlu tunggu bila uzur baru kita nak bergegas balik menziarah….semasa sihat kita jadikan amalan mengunjungi mereka selagi masih boleh berbicara…Jom kita balik?

Selepas mesej ngan mak bagitau nak balik petang ni;”kami bertolak balik kampung selepas ambik Azim selesai sekolah“… segera aja mak menalefon ceria : “mak nak tangkap ayam kampung; ada 8 ekoq yang dok tidoq atas pokok jambu depan umah tu” Itulah emak..yang mama  selalu rindukan.Dan ayah yang sentiasa  suka buat lawak tentu banyak cerita untuk di kongsikan dengan anak dan cucu terutamanya berlawan teka teki ngan Angah.

Mudah mudahan hasrat mak nak menjamu kami gulai ayam kampung tercapai kali ini…Dulu jenuh berligan* ayam lari lebih laju dari cucu tok yang dah tembam tembam tu …

*berligan _berkejar