Seperti mendukung biawak hidup ” Kasar kan bila kita berkata begitu..tapi begitulah realitinya…Pernah tengok biawak? Binatang yang berkuku tajam dan mencengkam kuat ini selalu dianggap sial oleh sesetengah orang.Hinggakan kalau terjumpa biawak ditengah jalan sanggup berpatah balik kerana dianggap perjalanan itu mungkin membawa sial kalau diteruskan.Begitu sekali nasib biawak yang dibenci!.

Jangan tak tahu satu keluarga biawak ni pernah menghuni bumbung rumah kuarter yang mama duduki semasa bertugas di pantai timur dulu.Saluran air hujan menjadi laluannya untuk naik ke bumbung dan duduk menetap nun di atas siling rumah!Bila malam malam untuk mereka yang tak biasa… tentu ngeri mendengar kruppp! krrapp..!! bunyi cakaran kuku mereka yang sedang merangkak di atas sana…..macam cerita hantu yang sedang mengendap!.Mujur Azim yang minat dengan cerita hantu belum lahir lagi masa tu..kalau tidak… tentu feberet wordnya , “ni misteri ni mama”.

Jenuh juga staff mama masa tu suruh jumpa bomoh untuk halau biawak tu..Dah tu dia duduk atas bumbung bukannya kacaupun jadi mama biarkan saja hinggalah kejadian cemas yang berlaku pada abah dan sebahagian staff jabatannya yang menjadi tajuk utama akhbar dan berita TV suatu ketika dulu..jadi glamer yang merimaskan sebab mama dapat masuk TV ,cerita masuk suratkabar..cerita sial biawak tu muncul semula..kesian biawak gak yang disalahkan.

Tapi ini kisah sebenarnya yang mama nak berkongsi ….

doktor tolong ajar saya macamana nak sembahyang hajat?” pinta seorang ibu tua tanpa malu malu mengaku tak pernah buat sembahyang hajat sebelum ini.”‘nak upah orang sembahyang mahal sangat, deme nak RM 120.25 untuk sekali sembahyang.Pastu bukan dia sendiri yang buat pulak tu ..dia suruh orang lain” Uikk! sejak bila pulak boleh berupah untuk sembahyang ni..siap ada ajen lagi?…soal mama dalam hati lerrr….

Makcik buat sendiri lagi baguz ..mohon dengan Allah …insyaallah doa ibu lagi sangat makbul“. .. mama memberi cadangan pada ibu ini bila dia mengadu yang kesusahan dan kekusutannya dengan perangai anak teruna tuanya yang ketagihan dadah.Selalu keluar masuk lokap bila di tangkap kerana mencuri paling dia minat mencuri wayar kabel di kampungnya.OOOOO anak makcik ni yang menyusahkan orang kampung ..mereka selalu mengadu yang telefon dirumah mereka selalu tak boleh digunakan akibat kecurian wayar kabel telefon…perbuatan anak muda ini rupanya…

Masaalah betul dengan anak dia yang sorang ni..Nak motor belikan motor,pastu dia guna motor tu untuk pergi mencuri kabel..bila kena tangkap sekali ngan motor masuk lokap!Jenuh ler makcik ni berjual tanah nak jamin anaknya tu.Dah tu tak serik serik lagi…bapanya lepas tangan aja ( bapanya yang juga telah berkahwin satu lagi..asyik memerap kat umah bini mudanya tak ambik pusing masaalah dalam umahtangga yang kusut ini), ibu tua berdarah tinggi inilah yang terkial kial ke sana ke mari cari duit.Mujur dapat ambik upah isi tanah dalam polibag kat tapak semaian 0.50sen sebeg….berapa sangat boleh diisi seharian di tengah panas tu.Hanya cukup untuk makan sehari-hari dengan duit poket untuk anak beli dadah RM 20/sehari.Anak mudanya ?duduk melepak kayal di rumah.HARI HARI MINTA DUIT …kalau tak bagi duit siap ler..kaki tangan naik atas kepala maknya!Hampeh!..Siap ugut lagi”kalau tak bagi duit nanti dia nak pegi mencuri..

Memang betul lah dunia dah nak akhir zaman bila ibu menjadi hamba pada anaknya…

Ala biarkan aje dia masuk lokap, biar dia merasa susah hidup di dalam sana “rasa nak cakap je gitu pada makcik tu.Tapi rasanya penjara kita bukan macam kat Guantnamo tu…masuk penjara di sini seperti pergi kursus je… makan ditanggung, b**** dalam tong, tidorpun berbumbung, bila keluar lagi ler berdengong terer cari pengalaman di dalam tu…

Tapi demi anak tentu dia masih berharap sesuatu dapat dilakukan untuk membetulkan keadaan.Jadi itu lah mama cadangkan supaya dia buat sembahyang hajat, berdoa untuk kebaikan anak ini.Mudah mudahan masih ada jalan pulang untuknya sebelum ibunya menutup mata.

” Doktor, ada ubat tak untuk mata makcik ni.Dah kabur mungkin sebab selalu menangis kot” kata ibu ini memberi sebab dan jawapannya sekali.

* Mudah mudahan anak anak mama menjadi kisah ini sebagai iktibar..tanpa ilmu dan amal serta pekerti yang baik kita tidak akan menjadi manusia yang berguna untuk makhluk dibumi ini….jadi carilah ilmu itu sebaiknya.