Berkah di balik Musibah…

Leave a comment

Ini kisah dan tauladan yang mama perolehi dari e-mail seorang sahabat….Sangat menarik untuk direnungi terutamanya di pagi Jumaat ini….Tapi maaf dong bahasanya dari seberang ya…Jom kita ikuti kisahnya.

Ini kisah sepasang suami-isteri dan anaknya. Ceritanya begini. Adalah sepasang suami-istri yang sudah lama tidak mempunyai anak.

Suatu hari isteri hamil lalu melahirkan seorang anak laki-laki. Semua jiran tetangga mengatakan mereka adalah pasangan yang beruntung. Dapt anak… laki-laki lagi. Kalau nanti sudah dewasa,bukankah dia boleh bekerja dan membantu orang tuanya? Sungguh
beruntung ….kan mereka mempunyai anak laki-laki.

Anak tersebut sangat minat dengan kuda dan teringin nak seekeor. Tapi mereka miskin sehingga tak mampu nak membeli kuda tersebut. Jadi semua orang mengatakan bahwa mereka sial karena miskin, sehingga tidak bisa membeli kuda. Kalau mereka kaya,
kan bisa beli kuda? Sial benar.

Suatu hari ayahnya diberi seekor anak kuda oleh pelanggannya yang sering membeli kayu apinya. Jadilah anak itu dapat seekor kuda.
Semua orang mengatakan mereka sangat beruntung. Ingin punya kuda, eh ? ada yang memberi kuda. Beruntung sekali.

Anak itu pun belajar berkuda. Dia sering berkuda ke mana-mana. Suatuhari, ketika sedang berkuda. ternyata kuda tersebut mengamuk,sehingga anak itu terjatuh dan kakinya patah. Sejak kejadian itu dia menjadi pincang apabila berjalan.

Semua orang menyesali mengapa dia berkuda. Kalau dulu tidak punya kuda, kan dia tidak akan jatuh. Dan kakinya tidak akan pincang.
Sial. Mengapa punya kuda? Lebih baik tidak usah punya kuda. Sial sekali.

Setelah anak tersebut menginjak dewasa, ternyata di negara tersebut terjadi peperangan dengan negara lain. Semua pemuda harus menjadi askar.Anak pasangan suami-istri itu juga harus mendaftar. Orangtuanya risau kalau anak satu-satunya ikut berperang. Semua tetangga merasa kasihan dan menyesali mengapa dulu tidak lahir anak perempuan saja. Kalau anak perempuan kan tidak harus berangkat berperang.
Aduh, sial benar, mengapa pasangan itu dulu melahirkan anak laki-laki?

Ketika dilakukan pemeriksaan kesehatan ternyata anak itu yang kini sudah tumbuh menjadi seorang pemuda, tidak diterima sebagai askar karena kakinya cacat. Semua orang mengatakan, beruntung sekali dia tidak harus berperang. Coba kalau dulu tidak jatuh dari kuda, dia pasti harus ikut berperang. Untung dulu dia punya kuda. Untung dulu dia jatuh dari kuda. Untung kakinya pincang. Sungguh beruntung dia.

Dari cerita ini, sebenarnya apa yang untung dan apa itu sial?? Bila seorang disebut beruntung dan bila kurang beruntung? Ketika anak laki-laki yang lahir, katanya beruntung, tapi ketika dia harus berperang, orang-orang mengatakan mengapa dulu tidak lahir anak perempuan saja?

Ketika dia mendapat kuda, katanya beruntung, tapi ketika dia pincang karena jatuh dari kuda, katanya sial. Orang-orang menyesali mengapa punya kuda. Lalu ketika dia tidak jadi berperang karena pincang, kata orang dia beruntung karena dulu pernah jatuh dari kuda. Untung dulu punya kuda. Untung dia pincang.

Jadi, sebenarnya bila seseorang dikatakan sial dan bila pulak seseorang beruntung?
Apakah karena tidak sesuai dengan yang kita harapkan lalu kita katakan sial atau kita anggap musibah? Apakah ketika sesuai dengan keinginan kita, lalu musibah tersebut bisa berubah menjadi keberuntungan? Bilakah kita menyesali sesuatu? Bilakah kita mensyukuri sesuatu? Mungkin saja apa yang dianggap sial atau musibah hari ini,
mungkin boleh berubah menjadi untung di masa depan.

Melihat berkah

Mengapa? Mungkin karena kita belum boleh melihat blessings in disguise. Kita tidak melihat berkah dibalik musibah. Apa yang dilihat sebagai musibah hari ini, ternyata di kemudian hari baru kita sedar bahwa hal itu mengandung berkah.

Kisah berikut ini pernah saya tulis dari sudut pandang yang berbeda. Sekali waktu ada seorang pria buta huruf yang bekerja sebagai penjaga sebuah gereja di Amerika Serikat. Sudah sekitar 20 tahun dia bekerja di sana. Suatu hari pemimpin gereja itu dipindahkan ke tempat lain dan digantikan oleh pemimpin baru.

Pemimpin baru ini menerapkan aturan baru. Semua pekerja harus bisa membaca dan menulis agar mereka bisa mengerti pengumuman yang ditempel di papan pengumuman. Penjaga yang buta huruf itu terpaksa tidak bisa bekerja lagi.

Dia sangat sedih dan berjalan pulang dengan lemas. Dia tidak berani langsung pulang ke rumah, tidak berani langsung memberitahu isterinya. Dengan sedih dia berjalan pelan menelusuri jalanan.

Setelah hari gelap sampailah dia di sekitar pelabuhan. Dia pun ingin membeli tembakau (uish!katakan taknak pada rokok!). Tapi setelah mencari kemana-mana, setelah mengelilingi beberapa blok, tidak ada satu toko pun yang menjual tembakau(padan muka!). Tiba-tiba, dia berfikir “Tembakau sangat perlu. Tapi di
sekitar sini tak ada yang jual tembakau. Aku ingin jualan tembakau saja ah.”

Dia pun pulang, lalu dengan penuh semangat menceritakan idenya untuk berjualan tembakau kepada isterinya. Dia tidak lagi menyesali nasibnya yang baru saja kehilangan pekerjaan. Kemudian dia pun membuka kios tembakau. Ternyata tembakaunya laku sangat.

Tak berapa lama, dia bisa membuka toko tembakau. Beberapa tahun kemudian dia bisa membuka beberapa cabang toko tembakau di tempat lain. Jadilah dia pedagang tembakau sukses.

Ketika sudah jadi orang kaya, dia pun pergi ke bank untuk membuka akaun. Tapi karena buta huruf, maka dia tidak bisa mengisi borang . Pegawai bank berkata “Wah, Bapak yang buta huruf saja bisa punya uang sebanyak ini, apalagi kalau Bapak bisa membaca dan menulis, Bapak pasti lebih kaya lagi.” Dengan tersenyum dia berkata “Kalau saya bisa membaca dan menulis, saya pasti masih menjadi penjaga gereja.”

Waktu dia dipecat, dia merasa sedih, putus asa, dan mungkin menyesali kejadian itu. Peristiwa itu merupakan musibah. Tapi kini, dia bisa melihat bahwa mungkin nasibnya tidak akan berubah menjadi seperti sekarang kalau dulu dia tidak dipecat.

Apa yang dulu merupakan musibah, ternyata kini mendatangkan keberuntungan, menjadi berkah. Mari kita mencoba bersabar dan tabah dalam menghadapi apapun. Berdoa supaya bisa melihat berkah di balik musibah. Do not give up! See the blessings in disguise!

Advertisements

sheila abdul

1 Comment

lagu yang sedang terhangat sekarang…Mungkinkah oleh Sheila Abdul…tapi siapa Sheila Abdul? sedap suara(mixed misha+ct sarah+ct nurhaliza) tapi takpernah tengok rupanya…

hidup tak selalunya indah…

Leave a comment

Masih ingat citer makcik yang mama pegi umah dia…diabetic coma dalam tajuk ‘petang yang panjang” di sini https://drzeze.wordpress.com/2008/01/24/petang-yang-panjang/…Beliau tidak pernah sedar dari komanya dan telahpun meninggal dunia akibat itu.Innalillah..

Anak pempuannya yang menjaganya datang berjumpa mama baru baru ini dengan masaalah baru…

Wanita ini (suri rumah sepenuh masa) agak malang selepas kehilangan ibunya… suaminya pulak terlantar di wad ..mulanya masuk wad hari tu nak buang batu dalam hempedu(just a simple operation kannn) tetapi selepas tu lain plak jadinya..demamnya tak mau kebah..sakit kat tempat operation takmau hilang sebaliknya semakin bertambah..tak tidur malam dibuatnya berdenyut sakit..akhirnya terpaksa pergi semula ke hospital dan didapati suaminya yang ada penyakit diabetic tu mendapat liver abscess (i.e bernanah dalam hati) yang kemudiannya menjadi liver failure(dibaca kegagalan fungsi hati) .yang mengejutkannya suaminya juga ada penyakit hepatitis B yang kabarnya dibawa sejak 20tahun lampau(i.e hepatitis B carrier)….yang dia sendiri tidak tahu sebelum ini…suaminya yang dikahwini sejak 2 tahun lalu(ni suaminya yang ke-2 selepas ditinggal mati suami pertama) tak pernah memaklumkan pun yang dia adalah hepatitis carrier…( kes nanya kann…boleh berjangkit ni…nampaknya JAKIM kena masukkan satu lagi ujian saringan selain HIV screening i.e Hepatitis B /C sebagai ujian wajib untuk bakal pengantin selepas ni hehehe..if not partnernya tak pasal pasal jadi patient gak)

Kini suaminya dah hampir sebulan terlantar dalam wad..perut semakin buncit dengan badannya dah jadi kuning seperti kunyit..suatu gambaran yang tak berapa menggembirakan….Dan sejak itu dialah yang berulang alik ke hospital yang sejauh 60km dari rumahnya dengan bas..disamping menjaga anak anak suaminya yang masih bersekolah rendah.(dia sendiri tak ada zuriat)….di hujung kampung itu.

“Doktor hospital suruh saya cek darah kerana katanya penyakit ini boleh berjangkit” akhirnya dia bagitau tujuan sebenar dia datang hari ini…

warisanku…

4 Comments

Ini lagu yang patut dihafal lirknya oleh semua calon-calon yang bertanding dalam pilihanraya tahun ini…pastu boleh nyanyi sama-sama penyokong nanti.Hafal jangan tak hafal ok?

Warisan -Rosli Deraman

Disini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Disini tersemai cita cita
Bercambah menjadi warisan

( korus )
Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini

Betapa
Dibumi ini ku melangkah
Keutara selatan timur dan barat
Ku jejaki

Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini

( ulang korus )

Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Aku lah penyambung warisan

Kempen jangan tak kempen…

Leave a comment

Hari ini mama memandu ke tempat kerja dengan hati yang gembira kerana nampak pekan kecil di sini dah berubah wajah… menjadi meriah dengan bendera yang bermacam warna dan design.Bagusnya kesemua penyokong parti yang bertanding telah menunjukkan kematangan dalam berpolitik dengan menghormati bendera parti lawan…kalau bendera bulan dipacak di atas, bendera dacing akan beratur di bawah.Kalau bendera berbiji mata biru digantung berderet, deretan itu akan disambung atau diselang selikan dengan bendera bulan atau bendera dacing…Nampak meriah dan harmoni…Hehehe cuma pintu gerbang masuk ke kampung mama ;yang mama hadiahkan sebagai tanda terima kasih kepada penduduk di situ tak ternoda dari menjadi sasaran bendera yang banyak itu..Keliling kampung dah penuh bendera biru dan hijau.Heran gak mulanya..tapi rupanya ada citer disebaliknya.Rupanya ada MOU antara penyokong parti bulan dan dacing takmau kacau pintu gerbang tu setakat ini…ohhhh!terima-kasih(* sambil tunduk macam Jepun)…Mula dulu dok agak tentu la penuh pelekat bendera ditepek disitu. Comot ler jadinya nanti.Tak rela youuuuu…Tapi bendera bulan kat tepi jalan tu besar sangat la… menghalang pandangan mama nak melintas jalan.Takdapat tengok kereta yang datang dari sebelah sana.Nanti tolong ubahkan ye..Ok selamat berkempen..Ayah call semalam; pukul 11.30 malam masih kat bilik gerakan lagi.Jaga kesihatan ayah..jangan berembun ehehehe..”Tau dak kawan hangpa;lawyer yang jumpa kat Mekah tu masuk bertanding kat Aloq Mengkudu?”…

anak dan teknologi…

Leave a comment

dsc02965.jpg

Hadif, anak sulung dari adik bungsu mama,Zam.Wah dah pandai kamu ye?…singgah umahnya hujung minggu lalu.

Sebelum itu pegi melawat ‘anak anak’ di hostel mereka.. Ini gambar kenangan semasa program anak angkat di umah mama tempohari.Mana Along? errrrr…..di belakang lensa

anak-angkat.jpghousemate-along.jpgsweetgirls.jpg

ubat oh ubat…

1 Comment

pill_reminder_hand.jpg

Anda ada pakai gelang tangan? errr..bukan you..maksud mama ni mama tanya yang bernama lelaki..Hari ni mama tengok dah macam satu trend la pulak..kaum lelaki bergelang di tangan tapi bila diselidik rupanya ini bukan sebarang gelang..kononnya gelang magnetik…harganya pun buleh tahan gak;dari titanum(eh ye ke?),platinum ,stainless steel hingga ke aluminium kategorinya.Rata rata yang lelaki dah bergelang tangan.Para alim ulama pun mula mengeluarkan pendapat yang berbeza beza pandangan untuk memberi hukum pada lelaki yang bergelang tangan…Nak kena tepuk dada tanya selera gak ke?…

“Errr doktor boleh ke pakai gelang ni?”tanya seorang makcik yang berdarah tinggi sambil mengeluarkan gelang berwarna biru diikat dengan ‘besi’ disekelilingnya dari handbagnya.”Rasa kebas sikit tangan ni lepas pakai gelang ini; tapi yang jual hari tu kata gelang ni baguz itu bagi darah berjalan( sejak bila pulak aliran darah perlukan magnet extra untuk berjalan lancar ni ?).”Kalau tak leh pakai rugi rasanya mahal saya beli ni RM 700 hengget satu ni”

Mama belek belek gelang biru yang nampak macam manik koran yang selalu di jual ditepi jalan Tunku Abdul Rahman di KL atau reganya kurang RM50 hengget di Pacifik Aloq Setaq.Kenapa mahal sangat?

“Orang tu cakap ni bukan gelang biasa sebab tu harganya mahal,yang kat kedai biasa tu lain yang ini lain”mama senyum dengar penjelasan makcik tu.Selalunya benda benda gini bermusim sekejap aja…macam musim spirulina, musim propolis,musim kopi gano,musim aloevera atau musim jelly gamat…Orang kita cukup minat dan tak banyak pertikai untuk mencubanya walaupun kadang kadang harganya yup!taklogik langsung;lebih mahal dari harga ubat kencing manis atau darah tinggi yang dimakannya setiap bulan..tapi demi jaminan dan kelentong tanpa bukti klinikal atas dasar boleh menyembuhkan penyakit maka sanggup pesakit ini meninggalkan ubat yang digunakan sebelum ini.

Seorang pakcik kehilangan isterinya sebab terlalu percayakan yang ubat titis yang berharga RM40 sebotol sebesar saiz ubat titis mata tu yang hanya perlu dititik dalam mulut 3 titik sehari yang dikatakan cukup untuk merawat diabetis isterinya..sanggup berenti makan ubat yang doktor bekalkan semata mata percaya simptom muntah,pening isterinya selepas itu kononya ‘berkesannya’ ubat itu ;kerana itu pesan si anaknya yang bekerja di bandar yang hantar ubat itu untuk ibunya¬† selepas menjadi ejen jualan langsung ubat berkenaan…Sejak bila ejen jualan langsung mengambilalih tugas doktor?Akhirnya isterinya terlantar koma diabetik acidosis sehingga akhir hayatnya…

Pakcik dihujung kampung sanggup bayar RM800(banyak duit deme ni kan) hanya untuk ubat yang dijual oleh tabib Cina yang bertandang ke rumahnya.Ubat darah tinggi,kencing manis dan sakit jantung serta gout yang dimakan sebelum ini ditolak ketepi atas ‘nasihat’ tabib berkenaan yang takmau ubatnya dicampur dengan ubat lain. Nasihat isterinya dan anaknya yang risau melihat dia yang semakin sembab membengkak tak dipedulikan …Akhirnya isterinya menjanda dan anaknya jadi anak yatim selepas itu.

Seorang janda; penoreh getah yang sebelum ini kurus kering menjaga aruah suaminya yang lamaaaa terlantar sakit tiba tiba mengejutkan mama bila datang ke klinik baru baru ini dengan perubahan yang ketara pada muka dan badanyanya.Muka moon face dan badanNya yang dah gemuk gedempol tu mungkin setelah makan makjun ‘kuat’ yang dibeli makcik yang datang menjual ubat dari utara itu.Mungkin makjun itu dicampur steroid itu yang jadi cushinoid gitu.

Sorang makcik muda bersuamikan lelaki berusia 70an, datang menjual kopi ‘kacip fatimah’ yang didakwa boleh menguatkan stamina pempuan dan kopi ‘tongkat ali’ untuk menguatkan kejantanan lelaki.Mungkin frust dia bila bagitau mama tak minum kopi(ehehehe mama minum cuppucino )….walaupun dia nak bagi free.”Ni budak budak universiti banyak beli ni..terutamanya yang pempuan depa beli yang ini” sambil menunjukkan kopi ‘kacip fatimah’ yang kononnya power tu.

Mama terkejut, letak pen dan memandang makcik tu;”Makcik! ,yang budak budak pempuan yang masih belajar dan belum kawin kat u dok minum kopi tu buat apa?Depa nak kacip apa nanti?”soal mama.”Dan yang lelaki kalau dah bertambah ‘jantan’nanti kan susah jadinya”…Benda aphrodisiac yang ditambah dalam makanan atau minuman gini boleh menambah ransangan nafsu yang kononnya boleh jadi ‘kuat’.Pastu kalau dah teransang…duduk dalam bilik dah jadi macam kucing nak mengawan tu nak buat macam mana?Kalau dah kawin tu tak apa la jugak..Uish!makcik biar betul promo makcik ni..Udah ler dok pegi jual ubat ‘kuat’ kat deme to biar diaorang belajar dengan tenang..usah menambah masaalah ‘so sial’ di kampus tu lagi….pesan mama pada makcik tu .

mban1113l.jpg

Older Entries