Kulit rasa pedih,sakit kemudian melepuh..itu rungutan pesakit yang kena jangkitan kayap atau shingles atau herpes zoster.

ShinglesImage Preview

Shingles, or herpes zoster, sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh sejenis virus yang sama dengan pelentung /cacar air/chickenpox-chi-ken-pox. Virus ni akan mengeram lama dalm badan sehingga beberapa lama dan menjelma sebagai  kayap/ shingles. Pada kulit yang terkena kayap ini nampak macam ruam tetapi menyakitkan. Kelihatan macam tompokan merah serta berair small blisters (vesicles) nampak macam chickenpox.Kalau terkena kayap selalunya tempoh sembuh lebeykurang dalamasa 2-3 minggu dan jangan tak tahu….. ianya boleh berulang.

Pada pandangan sesetengah kita ,kalau kayap tak boleh berubat ngan doktor!pakai bomoh kampung aje.Tapi sebenarnya ada rawatan khusus untuk kayap ni…espesially untuk mengurang kan komplikasinya…jangan tak tahu kayap kalau tumbuh kat  muka…macam ni      boleh merebak ke dalam mata..boleh buta!dan lagi kalau dibiarkan lepuh di kulit tu terdedah, boleh dijangkiti kuman dan bernanah …lagi…lamaaaaa nak sembuh.

Go to fullsize image

kalau dah baikpun parut yang ada tu akan terasa sakit macam kena dilingkari kawat berduri!

Go to fullsize image

macam ni skala kesakitannya mengikut hari….

About these ads